Film “Mater” Jure Pavlovića najbolji po izboru kritičara, u konkurenciji za nagrade bila je cjelokupna godišnja produkcija

Ilustracija: Pixabay

Hrvatsko društvo filmskih kritičara proglasilo je film “Mater” Jure Pavlovića najboljim dugometražnim hrvatskim filmom u prošloj godini, objavljeno je u emisiji Posebni dodaci na Trećem programu HTV-a, gdje je održana dodjela tradicionalnih kritičarskih nagrada Oktavijan.

U konkurenciji za nagrade bila je cjelokupna godišnja produkcija, koja je s obzirom na pandemiju bila manja nego inače, osobito u dugometražnoj konkurenciji, oko 150 filmova svih rodova i trajanja, koje je pogledalo i ocijenilo dvadeset filmskih kritičara.

Po riječima predsjednika Društva Hrvoja Pukšeca, osobito je važno da je ocjenjivanje bilo posve transparentno jer svaki kritičar svojim imenom i prezimenom stoji iza svoje ocjene, baš kao što i autor stoji iza svojega djela.

Ranije ovog tjedna je objavljen i dobitnik Zlatnog Oktavijana za životno djelo – Veljko Bulajić, filmski redatelj i najstariji živući svjedok povijesti hrvatske kinematografije, čiji “autorski uvijek angažirani filmovi i slikom i riječju ostaju ponajbolja, na ekranu uvijek iznova živa i prisutna svjedočenja o sad već davnim vremenima nade u bolji svijet i bolju zemlju, svjedočenja naše vlastite povijesti.”


Osim što se dodjela održala izvan uobičajenog festivalskog okruženja Dana hrvatskog filma ili Pulskog filmskog festivala, novost su dvije dodatne kategorije – za dugometražni dokumentarni film i za najbolju manjinsku koprodukciju, koje su uvedene s obzirom na kontinuiran kvantitativan i kvalitativan porast hrvatske produkcije na tom području.

Oktavijana za dugometražni dokumentarni film osvojio je film “O jednoj mladosti” Ivana Ramljaka, za kratki i srednjometražni igrani film “Južno voće” Josipa Lukića, a za kratki i srednjometražni dokumentarni film “Jedna od nas” Đure Gavrana.

U kategoriji animiranog filma najbolji je “Pustolovine Glorije Scott – Umorstvo u katedrali” Matije Pisačića i Tvrtka Rašpolića, eksperimentalnog “Colonello Futurista” Vladislava Kneževića, namjenskog “The Closing Door” Lucije Mrzljak, a za najbolju manjinsku koprodukciju proglašen je “Otac” Srdana Golubovića.

Proglašeni i najbolji filmski kritičari, mladi i već afirmirani

Nagrada Vladimir Vuković za najboljega kritičara u 2020. dodijeljena je Marku Njegiću, filmskom kritičaru, novinaru i kolumnistu, za tekstove objavljene u “Slobodnoj Dalmaciji”.

Kritičari kažu kako se u njegovom svestranomu radu ističu recenzije filmova, a “uz vrstan i stručan analitički dio, usklađeno su protkane zanimljivostima, duhovitošću, dosjetkama, poveznicama s redateljevim opusom i opusom glumaca, te su vrlo eklektične.”

Dodijeljena i Nagrada Vladimir Vuković za 2019., s obzirom na to da nije bila dodijeljena prošle, pandemijske godine, a dobio ju je Josip Grozdanić za tekstove objavljene u “Vijencu” i emisiji “Filmoskop” Hrvatskoga radija.

“Josip Grozdanić dugi je niz godina prepoznatljiva konstanta serioznog pristupa sve manje seriozno shvaćenoj domeni intelektualne aktivnosti kakva je filmska kritika”, obrazloženo je.

Diplomu Vladimir Vuković za najboljeg mladog kritičara u 2020. dobila je Iva Rosandić za tekstove na portalima dokumentarni.net i kulturpunkt.hr., a za 2019. Igor Jurilj za tekstove objavljene u online časopisu Ziher, na mrežnoj stranici Hrvatskog društva filmskih kritičara i u Hrvatskom filmskom ljetopisu.

Nagrada Ante Peterlić za publicistiku u 2020. dodijeljena je Iliji Barišiću, za knjigu “Filmska gramatika videoigara: modaliteti izlaganja novih medija“, objavljenoj u nakladi Hrvatskog filmskog saveza.

Autor u toj knjizi, prilagođenoj doktorskoj disertaciji, na 250 stranica spaja interese i znanja kroatista i povjesničara, ali i strasnog zaljubljenika u videoigre i film. “Posrijedi je originalan i jedinstven rad, iznimno vrijedan i kao zaokruženo djelo i kao poticaj za daljnje rasprave, razrade i istraživanja”, ocijenili su kritičari.

Ta se nagrada dodjeljuje bijenalno za izvrsnost u filmskoj publicistici, knjigama, časopisima, zbornicima, monografijama, autorima ili urednicima. Ove godine dodjeljuje se drugi put, a u konkurenciji su bila djela objavljena u 2018. i 2019. godini.

Komentari